Меню

Законопроект Верховної ради України № 5600

Законопроект Верховної ради України № 5600.

На сьогоднішній день зазначений законопроект вже прийнято та направлено на підпис до Президента України.

Зазначений документ, торкнеться майже всіх галузей господарства та вплине на життя багатьох українців. 

Скільки Ми платитимемо за мобільний зв'язок та алкоголь?

До першого такого нововведення можна віднести збільшені на 5% ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом. Безпосередніми платниками рентної плати є оператори мобільного зв’язку, в результаті чого можна очікувати зростання вартості мобільного зв’язку наступного року.

Також, з метою зменшення частини населення, яка вживає алкогольні напої, народні депутати зазначеним законом піднімуть на 5% акцизний збір на алкоголь. Чи відмовить це когось від синього звіра, сказати важко, але те, що заглядати в пляшку стане дорожче, це факт.

Зазначеним законом, серед іншого, передбачено скасування акцизних марок на натуральні вина (вина до 15 оборотів, без кріплення, цукру) та медові напої, тобто йдеться не про відміну акцизного податку на вказану продукцію, йдеться про скасування акцизних марок на пляшках із сухим вином або медовим напоєм, в результаті чого виробники зможуть заощадити кошти на купівлі акцизних марок і не переживати за штрафні санкції за неправильно наклеєні акцизні марки.

А що з продажем землі?

Наступним є зміни до п. 172.1 Податкового кодексу України, а саме, скасування оподаткування доходу від продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення безпосередньо отриманої платником податку у власність у процесі приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій або приватизації земельних ділянок, які перебували в користуванні такого платника, або виділеної в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю), а також таких земельних ділянок, отриманих платником податку в спадщину, якщо ділянка перебувала в його власності понад 3 роки і такий дохід отримується ним не частіше одного разу на рік, тобто спадкоємцям не потрібно дотримуватись умови 3-річного перебування майна у власності. Зараз без податку на доходи фізичних осіб та військового збору особа може продати не більше 2,0 га сільськогосподарської землі, саме така норма встановлена ст. 121 Земельного Кодексу України.

Що таке мінімальне податкове зобов'язання?

Найбільш суперечливою зміною, введеною законом № 5600 є впровадження мінімального податкового зобов’язання (далі. МПЗ), яким встановлюється необхідність сплати податків в розмірі не меншим як 4% (з 2023 року – 5%), від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки., а платниками податку є власники або користувачі на правах оренди, суборенди, емфітевзису, постійного користування земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь.

Не стосується МПЗ тільки власників земельних ділянок, що станом на 1 січня 2022 року перебували в межах населених пунктів або в дачних та садових кооперативах.

Якщо податковий орган не вручив фізичній особі податкове повідомлення-рішення (ППР) у відповідні строки, то така особа теж звільняється від обов’язку сплати МПЗ.

Власник земельної ділянки звільняється від сплати МПЗ у випадку надання ним права користування ділянкою іншій особі (юридичній чи фізичній). Платником МПЗ в цьому разі виступає землекористувач.

Законодавцем закріплений вичерпний перелік податків, які платник МПЗ може зарахувати в зменшення зобов’язання. Для ФОП, які зареєстровані як сімейне фермерське господарство, є платниками єдиного податку 4 групи і не ведуть іншого бізнесу, встановлена пільга в розмірі 50% МПЗ.

Щодо недоліків, то вже зараз зрозуміло, що норми щодо МПЗ потребують доопрацювання, наприклад, до податків, які виробник має право зарахувати в зменшення МПЗ не попав єдиний соціальний внесок, що становить 22% від нарахованої зарплати і який роботодавці перераховують разом із ПДФО та військовим збором одночасно з виплатою заробітної плати, не зрозуміло також, хто має сплачувати МПЗ за не витребувані паї, немає також і механізму сплати в разі ще не оформленої спадщини.

Скільки коштуватимуть овочі-фрукти?

Окрім МПЗ, змінили законодавці також і оподаткування доходу, отриманого від продажу власно вирощеної городини. Раніше пільга з ПДФО, яка надавала дрібним фермерам звільнення від оподаткування продажу овочів, залежала від площі земельної ділянки, однак законопроект встановлює інший механізм нарахування податку, тобто починаючи з 1 січня 2022 року від оподаткування звільняється дохід, який отримано від продажу овочів, якщо його сума не перевищує 12 розмірів мінімальної зарплати (з 1 січня 22 року це 6500 грн), тобто 78 000 грн. У випадку перевищення цієї суми з отриманого доходу сплачується ПДФО 18%.

Як зміняться ціни на нерухомість?

Торкнулися зміни також нарахування ПДФО при продажу нерухомості.

Починаючи з 2022 року чистий дохід (дохід від продажу мінус витрати на придбання), отриманий від третього і більше продажу об’єкта нерухомості та/або земельної ділянки за рік оподатковується за ставкою 18%. Зараз такий дохід оподатковується в розмірі 5% від загального доходу, який особа отримала від продажу нерухомості чи земельної ділянки.Оподаткування доходів, отриманих протягом року, від продажу першого та другого об’єктів нерухомості, що перебували у власності особи більше 3 років, залишилося без змін: продаж першого об’єкта не оподатковується, за дохід від другого об’єкту особа сплачує 5% ПДФО.

Якщо особа не має документів для підтвердження вартості активу, але така вартість була задекларована нею під час податкової амністії, то така особа має право включити цю суму у витрати під час розрахунку чистого доходу від третього і більше продажу нерухомості та/або земельної ділянки. Аналогічний порядок передбачений законом і для розрахунку чистого доходу від продажу інвестиційного активу, вартість якого була задекларована під час податкової амністії.

Закон № 5600 передбачив, що податкові органи не вправі вимагати в платника податків інформацію на підтвердження витрат, якщо вона міститься в базах, до яких податкова сама має доступ, тобто у майбутньому це має зменшити витрати платників податків на зайве копіювання документів.

Звичайно, передбачити зараз, як на практиці реалізовуватимуться всі наміри законодавців, особливо, коли вони іноді, як у випадку оподаткування птахівництва, взаємовиключні, неможливо. Але в депутатів є на вдосконалення ще цілий місяць до початку нового року.